Polyglandulair auto-immuun syndroom

PAS staat voor voor polyglandulair auto-immuun syndroom. De afkortingen APGS, PGA en PAIS worden ook wel gebruikt. Bij dit syndroom zijn minstens twee hormoonklieren en andere niet-endocriene auto-immuun afwijkingen betrokken, zoals: schildklier, bijnieren, alvleesklier, huid, slijmvliezen, maag-darmkanaal, maagslijmvlies, eierstokken en spieren.

Mijn leven met het polyglandulair syndroom
Willy

Polyglandular autoimmune syndromes
GJ Kahaly

Auto-immuunziekten van endocriene organen
MR Batstra en HA Drexhage




Reacties

Anoniem zei…
Sinds een paar jaar weet ik dat ik het Syndroom van Schmidt heb. Het is behoorlijk zeldzaam en ik ben op zoek naar lotgenoten. Bij mij vallen onder Syndroom van Schmidt, ziekte van Addison, ziekte van Hashimoto en prematuur ovarieel falen (vervroegde menopauze). Groet Linda