Operatie met robot nu ook bij de ziekte van Graves

Dat in het UMC Utrecht schildklieroperaties bij schildklierkanker werden uitgevoerd met een robot wist ik al langer. Maar waar ik op wachtte, dat was een ervaring met die operatie bij hyperthyreoïdie door de ziekte van Graves. In dat geval maakt de schildklier te veel hormoon, ook wel snelle schildklier genoemd. Op de facebookpagina van SON kwam ik het verhaal van Samantha tegen. Samantha vond het goed dat ik haar verhaal op de facebookpagina van Schildkliertje plaatste en nu hier.
Schildklieroperatie zonder halslitteken
Nu.nl

Samantha vertelt over haar ervaring met de robotoperatie
Facebook Schildkliertje waar reacties ook welkom zijn

Samantha vertelt: ‘Ik wil hier (op facebook) graag een stukje op plaatsen over mijn operatie. Ik heb mijn schildklier voor 90% laten verwijderen met de robotarm en met mijn berichtje wil ik bereiken dat meer mensen zoals ik informatie erover krijgen. Ik ben 29 jaar. Drie jaar geleden is de ziekte van Graves geconstateerd bij me. Na drie jaar lang sukkelen met medicijnen kreeg ik de schildklier niet stabiel. Mijn internisten wilden dat ik de radioactieve jodiumslok deed maar door mijn (nog steeds) onvervulde zwangerschapswens was dit voor mij geen optie.’

‘Toen koos ik voor de operatie, maar omdat ik geen mooi littekenweefsel heb wilde ik niet in mijn hals geopereerd worden. Ik werk in de kinderopvang en wil geen schrikbeeld vormen voor de kinderen. Toen hoorde ik via familie dat er ook operaties konden plaatsvinden onder de arm. Nadat ik dit had aangegeven bij mijn internist ging hij dit voor mij uitzoeken. Na twee weken kreeg ik een heel lullig antwoord dat dit pas experimenteel in het ziekenhuis werd gedaan en dat ik er niet voor in aanmerking kwam.’

‘Ik was zelf ook al op onderzoek gegaan en vond op de website van UMC Utrecht een artikel over succesvolle operaties. Nadat ik zelf contact met de arts had opgenomen hoefde ik maar een afspraak te maken en ervoor te zorgen dat mijn internist al mijn gegevens doorstuurde naar UMC Utrecht. Zo gezegd en zo gedaan. Ben daar naartoe gegaan en na wat korte onderzoeken kreeg ik te horen dat het geen probleem was en dat ik binnen acht weken geholpen zou worden. Dat is nu donderdag 2 juli gebeurd.’

‘Het is me reuze meegevallen nu achteraf. Had me vooraf op het allerergste voorbereid maar dat was nergens voor nodig. Nu een maand later gaat het redelijk. Ik heb in plaats van één nachtje drie nachten geslapen in het UMC omdat mijn calciumwaarde te laag was maar met de juiste medicatie is dit weer op de goede weg. Nu ben ik alweer een paar weken aan de levothyroxine maar dat wist ik al van tevoren omdat de schildklier bijna helemaal weggehaald is.’

‘Het UMC Utrecht is het enige ziekenhuis in Nederland dat deze operatie uitvoert. Ik ben heel tevreden over hoe ze je daar behandelden. Ze waren heel bezorgd en heel meegaand met je. Ook de artsen zien je als patiënt in plaats van een ding die geld oplevert. Ze houden je goed in de gaten ook als je thuis bent. Ik hoop dat ik mensen hiermee kan helpen en als er vragen zijn of mensen die hier over twijfelen te helpen stel ze gerust en ik beantwoord ze graag. Hoe de toekomst eruit gaat zien is nu afwachten voor mij maar ik zie het heel positief tegemoet.’

In het filmpje geeft Menno Vriens uitleg.


Reacties

Anoniem zei…
Bedankt voor je verhaal!
Hoe voelde je je vlak na de operatie? Had je last van de 'tunnel' die ze hebben gemaakt vanuit je oksel naar je schildklier?
Samantha zei…
Hoi

Sorry voor de late reactie...

Nee ik heb daar helemaal geen last van gehad. Wel voelde het allemaal raar aan maar dat was vrij snel ook weer genezen en weg. Nu 2 jaar later gaat het ook nog super. Ben ondertussen zwanger geworden en bevallen een prachtige dochter en ook tijdens de zwangerschap geen klachten gehad met de schildklier. Goed onder controle geweest en goed bijgesteld waar nodig was met medicatie.

Laura zei…
Samantha, wat een goed nieuws en wat fijn dat alles zo goed is gegaan.
Anoniem zei…
Bij wie was je onder controle na de operatie Samantha?